Splotter Spellen
 


startpagina / rondleiding
het bedrijf
producten
alle spellen
   - Antiquity
   - Beest
   - Bus
   - Cannes
   - Chameleo Chameleo
   - D'raf
   - Gossip!
   - Indonesia
   - Kiek
   - Oraklos
   - Roads & Boats
   - Planes & Trains
   - & Cetera
   - Tetragons
   - Ur, 1830 BC
      - Ur-regelvragen
   - VOC
   - Web
   - Blue, Yellow & Red
nu beschikbaar
   - Bus
   - Cannes
   - Indonesia
   - Oraklos
   - & Cetera
   - Ur, 1830 BC
   - VOC
toekomstige spellen
kerstpakketten
links/recensies
vragen over producten
relaties
laatste nieuws
bestelformulieren
vragen?
instellingen & privacy

NB: onze e-mail-adressen
op splotter.com zijn niet
meer in gebruik. U kunt
ons bereiken op splotter.nl

     
Voor 3-6 speler(s)
Spelduur: 3-4 uur

Ur, 1830 BC

 Een spel van Jeroen Doumen en Joris Wiersinga

Vanaf de tempel kijkt men ver uit over het land van Ur. De koning wijst naar een groep arbeiders die bij de rivier aan het graven is. “Kijk, mijn zoon. De mannen van Kishi graven een nieuw kanaal. We zullen wat arbeiders sturen om er water in te scheppen. Zorg ervoor dat ze onze akkers goed bevloeien.” Maar ik luister niet naar de oude koning. Ik denk erover na of ik mijn volk moet leiden in de stichting van een nieuwe natie, dichter bij de bron van de rivier, of dat ik het komende jaar aan de wetenschap moet wijden. Het gerucht gaat dat de Babyloniërs experimenteren met een wiel dat water aanvoert, en mijn volk zou zo’n apparaat goed kunnen gebruiken. Want de Goden hebben openbaard dat ons een grote droogte wacht...

Ur, 1830 BC (Ur, 1830 voor Christus) is een spel over irrigatie in Mesopotamië. Het is vrij gebaseerd op Francis Treshams succesvolle reeks 18XX-treinen-spellen, waarvan 1830 en 1835 de bekendste zijn. Omdat die reeks spellen de favoriete spellen van drie van Splotters ontwerpers zijn, wilden we een bijdrage leveren aan deze geweldige spel-traditie. Wel, dit is 'm!

Ur heeft vele dimensies: het is een spel over waternetwerken en strategisch plannen; het is spel over speculatie met grond en weten wanneer het tijd is om naar groenere weiden te trekken; het is een spel over het beheer van grote landgoederen; het is een spel waarin je je tegenspelers te slim af probeert te zijn door net die laatste druppel water van zijn land op het jouwe te krijgen. Het spel voelt aan als een 1830-variant, maar het speelt toch heel anders, vooral op het bord.

Speloverzicht

Elke speler heerst over een dynastie in het oude Mesopotamië. Het spel wordt gespeeld in ronden, die elk uit drie fasen bestaan. In de kolonisatiefase kopen en verkopen de spelers land, om díe landerijen in handen te krijgen, die het meest opleveren. Als de bevolking in een gebied groot genoeg wordt, ontstaan staten. Deze staten kunnen in de ontwikkelingsfase irrigatiewerken bouwen. De derde fase is de regentijd: water stroomt door de rivier en bevloeit het land via kanalen. Elk stuk land dat bevloeid wordt, levert inkomen op voor de landeigenaar en voor de staat die de irrigatiewerken bezit.

Wanneer er steeds meer staten worden gesticht, maakt de technologische vooruitgang in waterwerken en graafwerktuigen het oude gereedschap nutteloos. Kanalen worden steeds sneller gegraven, de opbrengsten stijgen en steeds meer land kan in cultuur worden gebracht.

Je moet in Ur op drie niveaus plannen: ten eerste moet je slim kopen en verkopen op de landmarkt, ten tweede gaat het erom tactisch de juiste landerijen en kanalen te ontwikkelen, en ten derde moet je anticiperen op de snelheid van de technologische vooruitgang en deze strategisch beïnvloeden.

Het spelmateriaal bestaat uit een spelbord, houten schijven die het water voorstellen, een aantal gekleurde fiches die landeigendom en waterwerken aangeven, een stapel kaarten en een set Splotter-bankbiljetten.

Dit spel kan per postorder worden besteld (zie bestelformulieren).

Meer informatie over Ur kan worden gevonden bij:

Antwoorden op vaker gestelde vragen over spelmateriaal, spelregels enz. vind je hier.


[startpagina / rondleiding] [bestelformulieren] [vragen?]